Washtek bygger franchisekedja

Luleå Luleåföretaget Washtek har expanderat kraftigt och nu bygger man upp en landsomfattande franchisekedja. I veckan etablerar man sig i Stockholm.

Washtek, som erbjuder service för restauranger och hotell, grundades 2015 av Rikard Lindfors. Då hade företaget verksamhet i Luleå och Skellefteå, med två personer och en omsättning på 7 miljoner kronor. Nu är man  fyra personer och räknar med att fördubbla omsättningen till 15 miljoner kronor i år.

Våren 2017 togs beslutet att expandera genom att bygga upp en franchiseverksamhet på fler orter.

- Vi är först i branschen med vår typ av upplägg och vi kan hitta duktigt folk till verksamheten.  Fortsätter inte vi att expandera nu, kommer någon annan att ta över idén, säger Rikard Lindfors, vd och ägare till Washtek Franchise.

Senaste året har Washtek startat franchiseenheter i Gävle, Borlänge/Falun, Sundsvall, Piteå och Kalmar. I veckan startar man i Stockholm.Sedan starten har antalet personer som jobbar i dessa olika bolag vuxit från 4 till 13.  I år räknar företaget med att den totala omsättningen medräknat franchisetagarna blir 30 miljoner kronor. Totalt har man 1.500 kunder.

- Stockholm är det största marknadsområdet i vår bransch. Där finns ett stort behov av vårt arbetssätt, säger Harri Hautamäki, som är nyanställd som ansvarig för företagets expansion och nya etableringar. Han är delägare och arbetar från Stockholm.

Målet är att ha 30 franchisetagare i gång över hela landet inom fem år. Visionen är att fortsätta till Norge och Finland, och eventuellt Frankrike.

- Vi har bra förutsättningar för expansion, med erfarenhet av att starta verksamheter och bra leverantörsrelationer, säger Harri Hautamäki.

På mindre än tre år har Washtek tagit nästan 90 procent av den privata marknaden i Luleå, totalt sett i Norrbotten är Washtek en av de största aktörerna på privatmarknaden. Enligt företaget är framgångsreceptet att man inte bara erbjuder snabb service, utan tar ett helhetsansvar för kundernas behov av service och leveranser av maskiner, reservdelar, kemikalier och förbrukningsartiklar, och erbjuder hjälp vid projektering av nybyggen och ombyggnader av restauranger.

Med en utökad verksamhet räknar man med att kunna erbjuda ännu bättre service.

- Vi kan kombinera det stora företagets  muskler och det lilla företaget smidighet, säger Magnus Rönnlund, som är delägare och driftchef.

Washtek samarbetar i dag med både stora och små kunder, som till exempel Niehku Mountain Villa, Pite havsbad, Bastard Burgers, Le Croissant, Börje Olsson och CG:s.