Arctic Food Hack ska ge mataffärer

Boden Boden Business Park och LRF Norrbotten arrangerar Arctic Food Hack under 48 timmar, då nya affärsidéer inom gastronomi och livsmedel ska skapas.

På ett så kallat hack presenterar företag, organisationer och privatpersoner en idé de vill utveckla, eller ett problem de vill ha hjälp med att lösa. Ett bästa bidrag utses, och vinsten är att få hjälp att vidareutveckla sin affärsidé.

- Min förhoppning är att minst en av affärsidéerna som skapas blir till verklighet. Utan innovation blir det regression och då tappar vi konkurrenskraft, framtidstro och kompetens, säger Daniel Strandlund, initiativtagare, och marknadskommunikatör inom LRF:s projekt Mer Nära Mat, som är en del av den regionala livsmedelsstrategin.

Arrangörerna hoppas på minst 30 deltagare och målgruppen är främst studenter med intresse för foodtech, agritech, gastronomi, miljö, innovation och entreprenörskap. Även de som redan är mathantverkare eller entreprenörer, och andra som är intresserade av mat och innovation är välkomna.

- Vi ser nu fram emot att riktigt många hör av sig med affärsidéer och problem de vill ha hjälp med, så att deltagarna på vårt Food Hack får mycket att jobba med, säger Malin Winsa, affärsutvecklare, Boden Business Park.

Arctic Food Hack genomförs på Boden Business Park den 30 november-2 december. Finansiering kommer från EU:s landsbygdsprogram, Region Norrbotten, Sparbanken Nord och den regionala livsmedelsstrategin Nära Mat. Övriga samarbetspartners är Bodens Kommun, Luleå tekniska universitet, LTU Business och Arctic Business Incubator (ABI).