Besöksnäringen i norr fortsätter att växa

Luleå Besökare omsatte i fjol 7,1 miljarder kronor inom destinationen Swedish Lapland. Det är en ökning med 6 procent jämfört med året innan.

Statistik som presenteras i TEM-rapporten (turistekonomisk modell) från Resurs AB, som sammanställt SCB-statistik, visar också att omsättningen ökar snabbare än antalet gästnätter. Det innebär att besökare spenderar allt mer på plats.

Under 2018 spenderade en besökare 1.800 kronor per dag på olika inköp, vilket är en ökning med 39 procent de tre senaste åren. Under samma period har antalet gästnätter ökat med 10 procent. Besökarna spenderar sina pengar främst på restaurangbesök, kostnader för drivmedel, shopping och inköp, och olika aktiviteter.

- Det är innovativa och ständigt framåtsyftande entreprenörer, ofta småföretagare, som skapar nya reseanledningar och är själva grunden till att näringen växer. Sedan har vi ett smart system i hur vi gemensamt arbetar tillsammans med platsens utveckling, företagens affärsutveckling och gemensam bearbetning av marknaden för att öka företagens säljkontakter och kännedomen på marknaden om vår destination, säger Erika Mattsson, vd för Swedish Lapland Visitors Board.

Swedish Lapland Visitors Board är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns alla kommuner, och Skellefteå och Sorsele.