Svenska småföretag mer skeptiska

Sverige Andelen företagare i Vismas affärsbarometer som tror på ökande försäljning är den lägsta sedan 2015.

Vismas affärsbarometer bygger på en undersökning med närmare 1.500 svarande företag. Nu minskar tron på en positiv försäljningsutveckling.

– Små och medelstora företag är ofta snabba att fånga upp signaler om förändringar i det ekonomiska klimatet. Nu viker den svenska konjunkturen. Företag och företagare anpassar sig. Det här påverkar också deras bedömningar av den framtida försäljningen, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, i ett pressmeddelande.

Andelen positiva företagare har minskat med 5 procentenheter från föregående undersökning. 

– Hösten 2018 blev en tid av osäkerhet. Politisk osäkerhet i Sverige, osäkerhet i världspolitiken med sämre handelsklimat som följd och en allmän osäkerhet om hur länge konjunkturen ska hålla i sig. Det här påverkar så klart företagen. Det finns stora variationer mellan hur olika branscher ser på sin försäljning i närtid. Generellt är dock tillväxt hos små och medelstora företag starkt kopplat till konjunktur. Men företagen behöver också trygghet och förutsägbarhet i de spelregler som ska gälla, för att våga göra investeringar och anställa personal, säger Henrik Salwén.