Nyhléns Hugosons satsar på AI

Luleå Luleåföretaget Nyhléns Hugosons satsar på artificiell intelligens, AI, för att skaffa sig ett digitalt försprång.

Tillsammans med digitaliseringskonsulten Tromb i Piteå har kött- och charkföretaget Nyhléns Hugosons sökt och fått pengar från statliga Vinnova för att genomföra företagets första innovationsprojekt inom AI.

Projektet går ut på att ta fram en AI-baserad rekommendationsmotor som ska ge bättre underlag när butikerna ska beställa varor. Genom att beställningarna stämmer bättre med kundbehoven, minskar risken att behöva kassera produkter som inte sålts. Det gynnar både handlaren och miljön. Plattformen ska också underlätta för butikerna att kunna lägga sina beställningar automatiskt till Nyhléns Hugosons.

– Vi brukar vanligtvis inte söka bidrag utan är vana att växa av egen kraft. Men eftersom artificiell intelligens är ett helt nytt område som har potential att snabbt förändra hela vår bransch, precis som många andra traditionella branscher, ville vi kunna satsa ordentligt utan att risken behöver bli allt för stor, säger Magnus Nilsson, vd och koncernchef för Nyhléns Hugosons.

Nyhléns Hugosons ska samarbeta med Trombs nybildade dotterbolag Substorm, som leds av Sofi Elfving.

– Den här satsningen från Vinnova är jätterolig eftersom den ger möjlighet för fler att genomföra sitt första AI-projekt och därigenom öka sin förståelse och kompetens inom området. Utvecklingen går mycket snabbt och många organisationer behöver på kort tid bli bättre på att ta tillvara på de stora möjligheter som de nya möjligheterna skapar, säger Sofi Elfving.

Nyhléns Hugosons är ett av 30 företag som får stöd från Vinnova för att genomföra innovationsprojekt inom AI. Totalt sökte 120 företag stöd.