Akenberg satsar

Jenny Olsson och AnnKathrin Lundqvist, grundarna av Akenberg. Foto: Viveka Österman

Akenberg på Paris Design Week

Luleå Luleåföretaget Akenberg ska visa sin senaste design på Paris Design Week i september.

Akenberg är ett av 13 designföretag som genom samarbetsprojektet Arctic Design of Sweden som ska delta i ett showroom med produkter från Norrbotten och Västerbotten.

- Vi är otroligt glada att få visa upp vår design för en internationell publik. Vår vision är att Akenberg om fem år är det självklara valet för globala individer som söker tidlösa, innovativa accessoarer i limiterad upplaga. Att få möjlighet att visa upp oss under Paris Design Week är ett viktigt steg i den riktningen. Vi tror att vårt varumärke ligger helt rätt i tiden, säger AnnKathrin Lundqvist, medgrundare och designansvarig på Akenberg.

Akenberg lanserade sin första kollektion handgjorda solglasögon 2019 och den togs emot väl, både i Sverige och utomlands. Svensk design har ett gott rykte världen över och under de senaste åren har intresset för unik svensk design med hållbara och lokala förtecken ökat.

- För oss är det inte intressant att bli ännu ett varumärke som öser ut produkter på marknaden, det är mer värdefullt att skapa genomarbetad design som håller över tid, säger Jenny Olsson, medgrundare och produktansvarig.

Arctic Design of Sweden har som huvudsakligt syfte att stötta designföretag från regionen med ambitioner att etablera sig internationellt. Under en treårsperiod kommer tillfälliga butiker, så kallade pop-up shops, att arrangeras i fem storstäder runt om i världen. Efter Köpenhamn och New York under 2019, då Akenberg deltog båda gångerna, är det i september dags för Paris.

Arctic Design of Sweden har Region Norrbotten och Region Västerbotten som ägare och huvudfinansieras av Tillväxtverket och Europeiska regionala utvecklingsfonden. Medfinansiärer är näringslivsbolaget Strukturum i Jokkmokk och Skellefteå kommun.

Annons