Stormköket utses till årets julklapp

Sverige Många svenskar har återupptäckt naturen under coronapandemin och börjat svemestra, skriver HUI i motiveringen till utnämningen.

Enligt HUI research rörde en av de största beteendeförändringarna under 2020 svenskarnas semestervanor, där coronapandemin ökade på trenden att ge sig ut och vandra i naturen.

"Stormköket är en reflektion över att vi har återupptäckt den svenska naturen och över att vi alltjämt behöver träffa våra nära och kära utomhus.", skriver HUI research i ett pressmeddelande.

– 2020 är det år i modern tid då vi allra snabbast behövt ställa om vårt beteende. Mycket av det vi tidigare ägnat oss åt har vi fått sluta med i syfte att skydda oss själva och våra medmänniskor – men en av de saker vi istället börjat göra i större uträckning är att vara i naturen, säger Jonas Arnberg, vd på HUI research.

Trenden har bland annat synts på ökande försäljning för sport- och outdoorhandeln.

– När vi söker oss ut i naturen uppstår behov av nya kläder och ny utrustning. Pengar som annars hade lagts på utlandsresor har delvis gått till inköp av tält, sovsäckar och stormkök i syfte att maxa svemestern, och sporthandeln har därför sett fina försäljningssiffror under året när flera andra branscher har haft det tufft, säger Jonas Arnberg.