Ståltåg

Nya, mer flexibla vagnar för ståltransporter kan användas även för andra transporter. Foto: Green Cargo

Teknikskifte för ståltrafiken

Luleå Ett teknikskifte pågår för vagnarna som kör ståltransporter för SSAB mellan Luleå och Borlänge, och mellan Borlänge och Oxelösund.

Sammanlagt 40 nya vagnar är inhyrda från vagnbolaget Wascosa. Vagnarna byggs av godsvagnstillverkaren Tatravagónka i Slovakien och, kommer att ha skivbromsar som innebär tystare tåg, större flexibilitet i vagnanvändandet, ökad säkerhet i vinterväder och minskat underhållsbehov.

Just nu pågår montage på Green Cargos verkstad i Eskilstuna av en ny typ av lastbärare på vagnarna, som är avsedda för att transportera stålämnen. Det är en kassett som kan monteras på olika typer av vagnar. Kassettlösningen innebär möjlighet att använda andra vagnar än vanliga stålämnesvagnar för ståltransporterna. Och vagnarna i ståltågen kan också användas för andra godstyper. Det går även att ställa en container på vagnen för till exempel skrottransporter.

– Den största teknikutvecklingen i sammanhanget står bromstekniken på de nya vagnarna för. Istället för bromsblock används skivbromsar. Det innebär att vi använder en teknik som uppfyller EU-kraven på tysta godsvagnar och helt kommer ifrån problematiken med övergång från gjutjärnsblock till block av komposit som har sämre bromsförmåga, säger Erik Hedlund, säkerhetsutvecklare på Green Cargo.

Annons