Luleå Hamn och Brightnest samarbetar

Luleå Kommunägda Luleå Hamn ska bedriva sin kommunikation med Brightnest som strategisk kommunikationspartner.

Luleå Hamn står inför stora förändringar. Sveriges största muddringsprojekt Malmporten ska dra igång när finansieringen är klar. När den nya stålindustrin i Boden, H2 Green Steel, börjar leverera väntas volymerna i hamnen att öka med 80 procent.

- Det händer otroligt mycket just nu, inte bara för oss utan för hela vår fantastiska region. Vi behöver öka vår synlighet på flera arenor och prata om vår avgörande roll för tillväxt i norr. Vi ser därför fram emot ett nära samarbete med Brightnest för att stärka vår röst och position som hållbar samhällsbyggare, säger Luleå Hamns vd Henrik Vuorinen.

Brightnest ska ha en rådgivande roll i hamnens ledningsgrupp när det gäller kommunikation, både kring hamnen i allmänhet och kring projektet Malmporten.

- Luleå Hamn är en livsviktig samhällsbyggare och en möjliggörare av både tillväxt och hållbar omställning. Luleå börjar och slutar med hamnen. Det behöver fler se och förstå. Vi ser fram emot att få jobba långsiktigt med hamnens varumärke och strategiska kommunikation kring allt som nu händer, säger Viktor Johansson, kommunikationsstrateg på Brightnest.