Krönika:Joakim Jardenberg

Internet ändrar affären i grunden

Luleå Internet ändrar villkoren för företag och hela branscher. Relevans och relation blir allt viktigare. Det skriver Joakim Jardenberg, rådgivare om gamla, nya, digitala och sociala medier och "vd-viskare".

När vi pratar om den inverkan internet haft på vårt samhälle blir det lätt polariserat. Evangelister som jag håller fram revolutionen i arabvärlden å ena sidan, och revolutionen för den enskilda människan å andra sidan. Internethatarna håller emot, varnar för jordens undergång och försöker envist skruva tillbaka klockan. Och medierna, liksom akademin och politiken, tjafsar fortfarande med sig själv om det där med "nya medier" egentligen är något att bry sig om. Alls. Så där håller vi på. 

”Individuals are transforming, society is being disrupted” är den lättuggade rubriken som jag pratat till många gånger över hela världen. Där pekar jag bland annat på det fundamentala skifte som internet är för affären, och vad det innebär för hela branscher. Modebranschen är ett perfekt exempel. 

2008, när Twingly presenterade en ranking av de mest populära bloggarna i Sverige var det fyra modebloggar som tog de översta positionerna. I många år var ”modebloggare” närmast ett skällsord, men de som då pekade finger har idag tvingats kapitulera. Numera är det bloggare som sitter på de fina visningarnas främsta rad.

När Isabella Löwengrip, Blondinbella, kom till Helsingborg för några år sedan möttes hon redan utanför hotellet av en stor skara fans. När jag filmade hennes stund på scenen slog publikmätaren i taket, tusentals följde henne live trots den enkla produktionen. Sedan dess har hon dansat i Let's Dance, gjort fin-tv med Malou - och inte minst blivit sin egen mediedrottning med bokutgivning och både startade och nedlagda tidningar. Men vad är grejen?

Det är egentligen ingen raketkirurgi. I en tid där tekniken och ekonomin inte hindrar den som vill publicera sig vinner istället den som är mest relevant. Addera det andra R:et, relation, så har du hela formeln. Relevans och relation. Precis så enkelt, och precis så svårt är det. 

Tittar man närmare på de egenpublicister som nått framgång så utmärker de alla sig genom förmåga att plocka fram det som är intressant för målgruppen och sedan skriva om det med precis rätt tonträff. De skapar ett innehåll som ligger tillräckligt nära mottagaren för att vara begripligt, men samtidigt tillräckligt långt ifrån för att vara spännande. Relevans är nyckelordet.

Den andra beståndsdelen, relationen, bygger på en total närvaro i mötet med sina läsare. De känner dem väl, inte bara för att de på många sätt är lika, utan också för att de gör jobbet med att lära känna dem ytterligare. Som när Isabella beskriver vilken sorts inlägg hon ska skriva vid vilken tidpunkt på dagen. Järnkoll och fingertoppskänsla.

Relevans och relation är inget som kommer gratis. Det är ett hårt arbete, tro inget annat. Men det är värt det.

Alla branscher kan lära av det här. Posten har förvisso sin Åke, men jag vill hävda att fältet ligger öppet för en logistiktjänsternas Blondinbella. Eller en byggtjänsternas Mogi. Eller varför inte en ICA-Stig, fast på riktigt, för varje liten livsmedelsaffär. 

Om jag får bestämma så kommer Affärer i Norr att definiera om sin del av kartan. Men det kanske också är dags för din bransch att förändras? Och det kanske är du som ska göra det?

Joakim Jardenberg, rådgivare om gamla, nya, digitala och sociala medier och "vd-viskare" åt fem vd:ar från Sveriges 25 största företag. Läs mer om Joakim Jardenberg här.

2014-04-25

Tidigare krönikor:

Kjell Hjelm 2014-04-17:Kalla Norrbotniabanan för Stockholms norra länk

Andreas Lind 2014-04-11:Knytkalaset och lilla syster Turism

Mattias Berglund 2014-04-04: Vad kan vi lära av varandra?

Helena Karlberg 2014-03-26: Design är lönsamt

Kjell Hjelm 2014-03-21: Råd från Silicon Valley: sluta vara lagom

Andreas Lind 2014-03-14: Kustbevakningen - egenintresse eller allmänintresse

Lennart Håkansson 2014-03-07: Jag säger som Procol Harum